27 sep 2013

Zijn, voorbij elke ervaring.

Overweging op de zijnsavond 26 september in Boskoop.

In sommige gevallen vertel ik dat alles 'zijn' is. Daarmee ook elke ervaring die beleefd wordt. Elke tijdelijkheid verschijnt in tijdloosheid. Het bijzondere is dat er dus aan elk verschijnsel, hoe mooi of vervelend ook 'zijn' als oorzakelijkheid toebedeeld kan worden. Alles is 'zijn'.

Toch wordt in alles niet altijd het zijn herkend en is er vaak een onbevredigend gevoel in een mens. Men voelt zich afgescheiden en daardoor alleen en daarbij weer angstig. Hoe graag ik ook roep, dat alles 'zijn' is, helpt die boodschap niet om van dat onbevredigende gevoel af te komen.

Als het leven zelf, als opsomming van alle ervaringen dan geen vrijheid geeft, wat dan wel? Ergens zal er een uitgangspunt moeten zijn om helderheid of inzicht te krijgen. En waar kan je die vinden?
Je kunt allerlei mensen raadplegen, boeken lezen en technieken toepassen.

Dat je bent is evident. Daar kan niemand iets tegen inbrengen. Toch is dat gelijk de opening tot het diepere inzicht in je natuurlijke staat van zijn. Let maar eens op, wanneer je wandelt of fietst.
Terwijl het landschap beweegt bij je eigen voortbewegen en alles wat je waarneemt continu verandert is er iets dat altijd bewegingloos is. Dat altijd stil staat, dat altijd is. Dat is je geest. Het bewustzijn.

Over het algemeen zijn we zo gefixeerd op de beweging van ons lichaam en die van de buitenwereld, dat we de lege, stille ruimte van het bewustzijn, het zgn lege filmdoek als essentie van wie we zijn vergeten zijn.

Door waar te nemen dat alles wat je feitelijk ziet in een constante vormloze ruimte of nietsheid verschijnt en beweegt is er ook geen afgescheidenheid, dan is bewustzijn en dát waar je je bewust van bent één onafgescheiden toestand. Feitelijk is hier niets mystieks aan. Het is alledaags normaal en voor ieder toegankelijk.

Wanneer ik over 'zijn' spreek, bedoel ik dus deze toestand. Deze toestand is voor mijzelf vanzelfsprekend en natuurlijk.
Het is dus wel degelijk mogelijk, wanneer je een afgescheiden gevoel hebt te oefenen door te kijken. Door observatie. Je hoeft er nergens voor naartoe en het kan geheel moeiteloos. Zie hoe het is.
Alles wat je ziet is veranderlijk en in beweging, terwijl het zien zelf onbeweeglijk de ingrond is van elke eigenschap.

Maak van het zien zelf een hobby. Niet door je te fixeren op wát je ziet, maar het zien zelf. Wees je dat bewust.

Door dit zien ben je het bewustzijn zelf bewust. Hoe meer notie er is dat 'zijn' als moeiteloos, vormloos en zonder eigenschappen jouw eerste oorzaak is, hoe ruimer en meer geïntegreerd het wordt in je dagelijks leven.

Als je het bewustzijn als eerste oorzaak herkent, dan zie je dat je dát bent en ondanks dat jouw lichaam eens geboren is, is dat, wat jij bent nooit geboren en zal nooit sterven. Daar is de vrijheid te vinden. En wanneer je het vindt ontdek je dat het nooit anders is geweest, alleen zag je het niet. Dat is het dus, een kwestie van wel of niet zien.

Bij het zien dat alles in het bewustzijn, wat jij bent, verschijnt, beweegt en verandert kan je ook concluderen dat alles in jou verschijnt én verdwijnt.


Mijn vader en ik zijn één, was de uitspraak van een welbekende!