27 jul 2013

schrijven over 'zijn'

Het schrijven over 'zijn' is hetzelfde als denken over 'zijn'. Waar komt dat denken vandaan, waar komt de inspiratie vandaan? Het meeste denken en schrijven gaan over onderwerpen, belevingen, verhalen. Is 'zijn' een onderwerp, een beleving of een verhaal? Ik stel deze vragen om er natuurlijk een antwoord op te geven. Ik begin dit blog bericht, omdat een door mij gerespecteerde lezer van het blog, de mening uitte dat de gedachten die ik vorm tot teksten gebaseerd zijn op gebakken lucht. Aangezien ik spreek over 'zijn' wat ik ook wel zien noem, kan ik niet anders dan deze boodschap zo helder mogelijk te onderzoeken. Ik weet dat dit een onderwerp is die zeer moeilijk onder woorden te brengen is. En wanneer het al zo goed mogelijk onder woorden gebracht is, waardoor het begrijpelijk en overdrachtelijk is, dan nog heeft het niets te maken met het 'zijn' zelf. De lezer vroeg me dus ook wat mijn motivatie is om zodanig zo'n blog te publiceren. Een terechte vraag!

Allereerst kan ik niet anders zeggen, dat 'zijn' zich niet laat vangen in woorden of definities. 'Zijn' drukt zich reeds uit in alles en sluit niets uit. Zijn heeft geen voor of afkeur en alles is gelijkwaardig. Met andere woorden er is niets dat geen 'zijn' is, zelfs een blog en een verhaal over het onderwerp 'zijn' is al reeds een uitdrukking van 'zijn'. In die zin heeft de lezer gelijk, er is geen enkele reden om er een blog over te schrijven, maar ik kan er tegelijkertijd niets tegen doen. Het is het 'zijn' zelf dat zich uitdrukt via de gedachten van wat men normaal gesproken de persoon noemt, in dit geval Dick. Maar vanuit 'zijn' is er geen persoon, alleen maar 'zijn'. Een niets dat alles is. Een alles dat in zichzelf leeg is.

Omdat de reden dit niet kan verklaren en het onderwerp geheel buiten de kaders van het denken valt is het natuurlijk logisch vanuit de logica dat deze kansloze 'alles en niets' definitie geheel als gebakken lucht wordt afgedaan.

Het niet-weten, waarmee ik de grenzeloze ruimte buiten de kaders van het denken definieer staat daarbij synoniem voor 'zijn'. Wetende dat deze definities tot nieuwe dogma's kunnen leiden is bescheidenheid op zijn plaats en het telkens weer de beperktheid van deze definities te onderkennen onvermijdelijk.

Schrijven over 'zijn' suggereert dat er kennis is over 'zijn'. In mijn geval is dat niet zo. Ik weet niets over 'zijn'. Het 'zijn' weet mij en leeft mij. In die zin is 'zijn' mij en andersom. Er is geen scheiding.

'Zijn' is ook niet te leren en niet overdrachtelijk want het IS al dat. Ook de behoefte die verschijnt om iets te leren over 'zijn' is 'zijn' zelf. Dit allemaal kan heel mystiek klinken. Ook kan de vraag in je opkomen wat je er dan aan hebt. Helder is het antwoord: niets. Je hebt er niets aan. Als dit onderwerp je niet aanspreekt op de herkenning van je ware natuur, dan kan je er niets mee. Wanneer er niets in je boven komt drijven van vertrouwdheid dan is in overdrachtelijke zin woorden over dit onderwerp waardeloos. Het kan dan terecht afgedaan worden voor gebakken lucht, of de zoveelste dogma, traditie, gezever of wat dan ook.

De motivatie om te bloggen komt voort uit de uitdrukking van mijn hele lichaamstaal en de spontane gedachtestroom die zich openbaart die ik zou kunnen omschrijven als verwondering. Deze verwondering schept weer een sensatie van intense beleving en levendigheid die elke gedachte erover te boven gaat. Omdat deze levendigheid om niets verschijnt als een explosie is het voor mij gerechtvaardigd dit onvoorwaardelijke liefde te noemen. Belangrijk is wel te constateren dat deze beleving een uitdrukking van 'zijn' is wat erin verschijnt en verdwijnt. In Advaita Vedanta wordt vaak gesproken over het onderscheid tussen de waarheid en de onwaarheid, nou dat zou je hierop kunnen baseren: 'Zijn' is tijdloos en belevingen zoals verwondering zijn tijdelijk gebaseerd op en afhankelijk van je tijdelijke lichamelijke bestaan.
Voor mij zelf is het onmogelijk om beide los van elkaar te zien dus spreek ik liever niet over waarheid en onwaarheid. Wel kan ik deze terminologie begrijpen in de context van de Advaita Vedanta, die gebaseerd is op de traditie leraar en leerling en overdracht tussen beiden. In het onderzoek van Advaita Vedanta (jnana yoga) moet je ergens beginnen en onderzoek betekent al onderscheid maken. Het is een intellectuele weg die uiteindelijk zichzelf dient op te branden.
Uiteindelijk is elk weten over de ingrond van zichzelf gedoemd te mislukken en te verdampen in een niet-weten. Mysterie is en blijft mysterie. Het wonder blijft goddank wonder en niet manipuleerbaar door een hogere autoriteit. Niemand heeft ooit de macht over 'zijn' gekregen en wanneer 'zijn' als helderheid door elke vorm en gedachte heen schijnt is het onmogelijk er nog iemand in te vinden. Het leven is dan een spontane uitdrukking van een unieke diversiteit, die dansen en botsen en met elkaar meebewegen. Ik zie dan ook in ons menselijk perspectief geen enkel verschil met atomen en andere kosmische deeltjes die deze manifestatie mogelijk maken (aangezien dat niet mijn materie is maar meer die van Roeland de Looff verwijs ik naar zijn website)

Hiermee is nog steeds niet gelukt het 'zijn' te doorgronden. De gebakken lucht is nog niet opgeklaard en de verwachting dat dat ooit zal gebeuren acht ik klein. De verwondering en de blijdschap om dit alles te doen uiten is des te meer geslaagd. Alles is goed, ook onbegrip, weerstand, afwijzing. Het blijven bewegingen der delen, uitdrukking van een algeheel mysterie.

Tegelijkertijd wil ik met dit bericht meedelen dat mijn fysieke gesteldheid het niet aan kan om op dit moment erg actief te zijn. De agenda is leeg. De inzichten die daarmee zijn aangediend zorgen ook voor beweging en mijn leven zal zich moeten aanpassen. Mijn lieve Lin en Loen doen daarbij erg hun best en samen geven we een nieuwe draai aan de vorm.
Als die vorm gevonden is en de rust teruggekeerd zal ik graag de verwondering willen blijven delen en in jullie aanwakkeren. 'Zijn' kan zich alleen uitdrukken door te zijn!

Met dank aan de lezer die voor inspiratie zorgde voor dit bericht en dank aan jullie die het lezen! 

Voor iedereen die de combinatie 'verwondering en leven' verder uitgedrukt wilt genieten, een echte aanrader is het boek van Jeff Foster getiteld: "Een buitengewone afwezigheid". Uitgegeven door Samsara Books.

Dick