11 jun 2013

Zijn: God

Na enkele ontvangen mailtjes die over God gaan heb ik dan nu maar even een mailcontact gebruikt om iets te verhelderen, of te verwarren?

Vragensteller: Hallo, is zijn voor jou hetzelfde als God, waar ik naar op zoek ben?

Wanneer ik God noem, heb ik het niet over een almachtige entiteit die over ons waakt en oordeelt. Inderdaad Zijn is als woord te vervangen door God.

Je kunt niet op zoek gaan naar God.
Alles wat jij bent is God.
Je hele wezen is Goddelijk en je hele bestaan is Goddelijk.
Je denkt dat je bestaan niet Goddelijk is. Je wijst jouw bestaan af.
Maar dat wat 'is' valt niet af te wijzen, niet te ontkennen.
Dat is de neurose; de ontkenning van dat wat 'is'.

En ik zeg je, alleen hier in dat wat 'is' is God te vinden, omdat niets niet God is. God is alles, inclusief jouw neurotische gedachten.

Als je werkelijk gaat kijken, als je werkelijk ziet. Als zien jouw hele wezen wordt, als zien als waarheid herkend wordt, dan weet je dat je God bent.
Dat het God is dat door jou leeft.

En daar kan je van vinden wat jij wilt, wat hetzelfde is als afwijzen van wat 'is'. Want wanneer jij er wat van vindt denk je dat je het weet en dat is nou het probleem, dat je God als jezelf, als autoriteit niet durft te laten leven. Hooguit geloof je in God, maar door in God te geloven laat je God niet toe, je houdt je vast aan je beperkte, tijdelijke houvast van jouw denkbeeldige persoon, ééntje die ergens in geloofd. Je vindt jezelf nog te belangrijk, want jij gelooft en vindt wat. Dat is de schaduw waardoor het licht van God verduisterd wordt.

Het is de angst waardoor je de realiteit afwijst en je jouw derdehands standpunten ervoor in de plaats zet.

Zie dat al die ideeën zonder God geen enkel leven kunnen leidden. Hervind door werkelijk te zien. Door alles wat 'is' onder ogen te komen.
Dat is niet makkelijk, dat is pijnlijk, want dan moet je kijken naar elke menselijkheid-die we graag projecteren op anderen-in ons zelf. Wie durft te erkennen dat hij ook een Hitler in zich heeft of een verkrachter, of een bedelaar die schooiert om erkenning en aandacht? Nee, we willen graag onze spirituele kant zien, de heilige, de onbaatzuchtige en ons gelijk krijgen. We willen het liefst gelijk krijgen en voor God spelen, dát weerhoud ons God te zijn!

Zien, totdat ziennendheid zelf als constante toestand eigen is.
Dan is thuis God en ben jij als God in God thuis gekomen.
Maar je kunt ook zeggen dat ziennendheid je ware aard is, of 'zijn'. Uiteindelijk is in de lege conceptloze waarheid geen taal meer nodig.
Dan is waarheid levende waarheid en drukt zich uit in alles en met alles.
Dan is de waarheid opgelost in zichzelf.

Als de onwaarheid door het zien is verbrand heeft waarheid op zichzelf geen betekenis meer, dan kan ook waarheid niet meer bestaan als tegenpool van de onwaarheid.

Een waarachtig levende kan de waarheid niet overdragen, omdat alles in dat leven wat onwaar was tot waarheid is gekomen, dan is alles waar, dan is alles God, niets uitgesloten, want niets is afgescheiden in het Goddelijke licht wat ik meestal 'zijn' noem.

Dank voor je vraag, excuus voor dit buitenproportionele antwoord.

Dezelfde vragensteller: Bent u een Goeroe?

Nee en ja, tja.....

Wanneer de Goeroe Goeroe is, is hij de Goeroe van zich-zelf. De Goeroe verwijst alleen naar de Goeroe in jouw zelf. Het is de Goeroe in jou die de Goeroe in een ander ziet en/of herkent.

De echte Goeroe raakt jouw hoogste realiteit. Dat deden ze met mij. Het opnieuw aanwakkeren van mijn eigen innerlijke vuur. De Goeroe wijst altijd naar zichzelf als hij al ergens naar verwijst.

Uiteindelijk ben jij als hoogste realiteit, als God zelf het enige vuur dat aangewakkerd kan worden, omdat het vuur in jou onmogelijk te doven is.
De waarheid, het 'zijn' in alle dingen en wezens zal smeulend wachten tot er iets of iemand het vuur herkent als zichzelf en dan kan het niet anders, dan dat het lichtend vuur alles zichtbaar maakt en verbrand. Dan is er geen schaduw en mist meer, dan is alles wat 'is' de enige realiteit.

De hardnekkige vragensteller: Bent u het nou wel of niet?

Beste belangstellende. Zoek voor jezelf uit wat jij bedoelt met het woord Goeroe. Ik heb voor dat woord verder dan het eerder uitgelegde geen belangstelling. Het woord Goeroe verwijst alsof er een gids is. Ik weet zeker dat iedere gids een projectie is van de zoeker. Het begint al op de lagere school, je gelooft je meester volledig, totdat je misschien en dat is voor weinigen weggelegd zelf eens gaat nadenken. Als ik al ergens naar verwijs, dan hoop ik dat je het helemaal voor jezelf onderzoekt. Daar heb je mij niet voor nodig. Ook mijn verwijzingen zijn derdehands.
Je mag wat mij betreft al bovengenoemde woorden in de plee wegspoelen. Als er iets getrikkert is in jou, wat tot zelf-nadenkerij leid, ben ik al helemaal blij, want dan heb je niemand meer nodig, dan is je autonomie in werking gezet.

Dank voor je belangstelling en wie weet schrijf jij ooit je eigen blog! 

P.S. denk niet dat ik iets bereikt heb, het tegendeel, ik heb niets bereikt, helemaal niets. Er is ook niets veranderd aan Dickie Schreinders, en ik kan je verder ook niet helpen, tenminste niet in het bereiken van iets of het vinden van God.

dick 

De niet ophoudende vragensteller: Beste Dick, u heeft maar liefst 5 volgers op uw blog? Dus toch een....?

Beste belangstellende met welk doel dan ook....

Deze volgers zijn geen volgelingen! Ze houden me met compassie en mededogen in de gaten om te voorkomen dat de rare hersenkronkels die ik openbaar op het blog niet uit de hand lopen en het noodzakelijk is in hun beleving de ambulance te bellen voor een gedwongen opname op de crisis afdeling van het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Indien ook jij vindt dat je een oogje in het zeil moet houden, bij deze welkom. Aanmelden is gratis!