20 jun 2013

Alleen Zijn

De eenvoud van 'zijn' is zo direct, dat het alleen maar over het hoofd gezien kan worden. Het is het zien zelf dat onmiddellijk in verbinding staat met 'zijn'. Omdat er aan het zien door het denken een ziener wordt gekoppeld is het nog moeilijker louter 'zijn' als de basis van wat we zijn te herkennen.

Hier loopt iedereen die zich hiermee bezighoud tegenaan.

Het frappante is dat er geen scheidingen zijn tussen, zijn, zien en denken. Alles is onlosmakelijk één. Dit maakt zelf onderzoek ook moeilijk. Er is geen los zelf te vinden. Er is niets los van jouw lichaam. Je denken verschijnt erin, je gevoelens en zelfs bewustzijn gebruikt je lichaam als zintuiglijke projector om de ogenschijnlijke buitenwereld waar te nemen, dat natuurlijk ook weer afhankelijk is van jouw lichaam, want waar is de wereld, wanneer jij hem niet meer ziet, hoort en ruikt? Elk antwoord die nu in je opkomt is een aanname.

Men zegt wel; ach als ik dood ben gaat de wereld door...
Is dat wel zo?

En het is voor jou vast te stellen, dat alles met elkaar verbonden is, alles gebeurt tegelijkertijd, zijn, zien, voelen, denken, binnen in je lichaam, buiten je lichaam en als er ook maar iets uitvalt verandert het hele paradigma, behalve één, en dat is 'zijn'. Dat je bent is evident, wat er ook verandert.

Nu zijn er de gewoonten om alle aandacht te richten op het schouwspel zelf, zo zelfs, dat we verslaafd zijn geraakt aan het schouwspel en vergeten zijn dat het hele schouwspel afhankelijk is van dat we 'zijn'.

Dus lijkt het makkelijk om die hele verlichtingskwestie waar het dan om draait op te lossen, puur door de aandacht te verleggen naar 'zijn' ofwel, we kijken maar eens terug de andere kant op, denken we. We gaan mediteren, reciteren, contempleren, schouwen naar onze gedachten en gevoelens. En wat blijkt, verder dan dat komen we niet. Jawel we krijgen wat mooie nieuwe ervaringen die we op onze spirituele cv zetten. Het blijkt dat we nog meer kennis kunnen vergaren over onze gedachten, emoties, en dat er nog veel meer gevoeld kan worden dan we al deden. Zelfs ervaren we een soort bewustzijn en verruiming ervan en enkelen komen in een jubelende ervaring en vinden dat al verlicht genoeg. Jawel, verlicht genoeg, want alle shit is door de nieuwe ervaring even op een zijspoor gezet. Daar waar je aandacht heen gaat, dat wordt beleefd en wanneer dat een tijdje aanhoud, lijkt het ook het eind station. Helaas, komt dat vaak bedrogen uit.

Oke, als ik dan suggereer hierboven dat al dat gedoe niet werkt, wat werkt dan wel? Nu alles wat ik hierboven noemde werkt absoluut, al is het maar om het inzicht te krijgen dát het niet werkt, al is het maar als een soort spirituele weg, door te maken en te verwerken tot het als een rotte appel van jou als 'boom van zijn' af zal vallen. Wat mijn mening ook is, ik wijs niets af en zie zelfs de schoonheid van al die zaken in, alleen heeft het niets te betekenen met 'zijn' of de natuurlijke staat van zijn, waarover ik het heb. En sterker nog als ik het erover heb, dan vervalt mijn verhaal in het rijtje van oude koek, want er is eigenlijk niets over te zeggen, dus is communicatie over dit onderwerp opzicht al verdacht.

Het is niet voor niets, dat: wanneer je de Boeddha ziet, je hem moet doden, want het is de zoveelste valstrik die je verwijderd van jezelf.

Wat kun je dan wel doen? Eerst elk geloof onderzoeken op waarheid. En blijf je in speculatief gezeur hangen, neem van me aan daar heb je niets aan dan is het sowieso onwaar. Bijvoorbeeld begin het geloof in MIJN woorden eerst eens onder de loep te nemen, want waarom zou ik het weten? Wie ben ik? Als antwoord daarop; ik die weet, dat ben ik niet en wat ben ik dan wel? dat weet ik niet.

Je hebt dus niets aan mij. Waar heb je nu wel wat aan? Aan de enige zekerheid. Jijzelf. Jij hebt wat aan jouzelf. Het enige bewijs dat jij dit leest is omdat jij bent. Jouw 'zijn' maakt alles uit. Als jij er niet zou zijn zouden deze woorden niet aan jou geopenbaard zijn. Jij hebt deze woorden gezocht en gevonden. Dat jij bent, is de enige zekerheid, zelfs het bestaan van iemand anders zou weleens een aanname kunnen zijn.

Hier begint jouw werkelijke onderzoek, een uitsluitend te mislukken onderzoek, met één geruststelling, dat er aan het eind veel opgehelderd is. En dat is een mislukt onderzoek zeker waard!